onsdag 6 april 2011

Till havs....

Torsdag 31/3 2011
In the air....

Sitter just nu (när jag skrev detta) på11.850 m höjd över USA - ungefär mitt emellan Montreal och Chicago.
SOLEN lyser förstås ovan molnen, ibland skymtar man marken som är lite snötäkt här o där. -58 grader utanför fönstret.
Vi har nu flugit i ca 8 timmar och har 4 timmar kvar ner till Cancun i Mexico.
Svensk tid landar vi vid 20.00 med då är klockan 12.00 lokal tid.
Vi flyger med Tuifly och det är gott om plats. Vi är ca 120 pers på 250 platser så man kan ta en "egen" rad och sova lite om man vill. Det blir en lång dag så det är välbehövligt. Uppstigningen var kl 03.45 i morse och frukost 04.30.

Söndag 3/4 2011  +  resumé från dagarna 1-2/4
Nu har det gått några dagar. Ingen uppkoppling och ingen mottagning på telefonen.
Här på båten år det totalt NOLL i teckning på både mobil och mobilt bredband.

Har nu fixat uppkoppling på fartygets wifi, vilket är väldigt dyrt eftersom fartyget använder sig av satelit. Men jag kommer att försöka skriva några gånger iallafall - men än så länge funkar det inte heller....... grrrResan till Miami blev en LÅÅÅNG dag ! Efter 12 timmar i luften var vi äntligen i Cancun. Passkontroll, bagagehämtning och så lång promenad + buss till avgångshallen på andra sidan flygplatsen.
Incheckning och kontroll igen. Väntan ett par timmar på planet till Miami. När vi äntligen landade i Florida var det samma visa. Kontroll på kontroll, bagagehämtning och tull med allt det innebär i Amerika. Papper i det oändlinga samt kontroll av väskor naturligvis.
När vi var på hotellet i Miami hade vi varit på resande fot 24 timmar. Trötta var bara förnamnet.
Dagen därpå tog vi alla sex buss på egen hand till Fort Lauderdale. En upplevelse i sig att åka lokalbuss. Efter ett antal byten var vi framme vi kanalerna. Efter en god Ceasarsallad med kall ön till vid kajkanten tog vi taxibåt på vattenkanalerna och tittade på alla fina villor utmed strandkanterna. Stora palats med lika stora båtar utanför tomtgränserna kantade vägen. I bakgrunden skymtade skyskrapor.
Buss vidare till köpcentrat Seagrace. Otroligt stort. Efter några timmar där med shoping och lite mat blev det buss och taxi tillbaka till Miami och hotellet.
Dagen efter (2/4) var det utchekning. Först frukost och sen en snabb tur ner till beachen. Man måste ju besöka Miami Beach och känna lite på vattnet innan bussen går vidare på sista utflykten i Florida.
Det blev ett besök till Ever Glades och indianreservatet. Möte med aligatorer och ormar, sen båtur med aligatorer simmande vid båtkanten.
Vidare till kryssningsfartyget LIBERTY OF THE SEAS. Lång procedur vid inchekning. Pass, tull och papper ännu en gång.
Idag är det söndag den 3/4 och första hela dagen har nu tagit slut. I morse kom vi till Bahamas och där gick vi iland och tillbringade först några timmar på stranden. Härligt varmt i solen och i det ljuvliga turkosblåa salta vattnet.
Lite shoping och sen ombord på båten. Show och trerättersmiddag avslutade dagen.
Imorgonbitti ska det bli träning innan frukost. Kl 08.00 är bestämt. Återstår att se om alla sex kommer.....
Måndag-tisdag 4-5/4

Lata dagar som går fort. Mycket skall man hinna. Frukost, tråning, sol, bad, fika, äta, info, bada, show/underhållning, Dessutom så är dygnen bara 23 timmar här på Atlanen. 5-6 timmar skall "försvinna" på dessa dagar innan vi anlänt till Barcelona.
Igår var det kaptensmiddag på kvällen. Alla var uppklädda i kostymer och klänníngar. Campagne och tal av kaptenen.
Otrolig service ombord. Mat och tilltugg, frukt och fika överallt dygnet runt - bara att hämta.
Rent och snyggt. Fina hytter som fixas flera gånger om dagen.
Idag är det den andra hela dagen till havs som gått. Blåser riktigt ordentligt på däck. Går man i motvind så står man nästan still. Som tur är så känns det inte i båten. Solen steker ändå och man får hushålla lite så skinnet klarar av att vara i solen resten av resan. Lite "stopplyktor" är vi allt allihop.